woensdag 16 mei 2018

Nee gezegd tegen een slimme meter? Bereid je voor op een stortvloed van junkmail nadat energiebedrijven het groene licht hebben gekregen om je te plagen

 De huiseigenaars die hebben geweigerd om een slimme geïnstalleerde energiemeter te hebben gezicht dat met junkmail wordt gebombardeerd nadat de energieleveranciers het groene licht werden gegeven om klanten te richten die eerder ,,nee" tegen een verhoging hebben gezegd.

Slimme meters laten precies zien hoeveel energie u minuut per minuut in kilo's en omheining verbruikt en sturen deze gegevens automatisch naar uw leverancier.

Maar klanten mogen weigeren er een te hebben, en velen hebben tegen Money Mail gezegd dat ze legitieme zorgen hebben over de veiligheid, dat hun privacy wordt aangetast en dat energiebedrijven op afstand controle krijgen over hun gas- en elektriciteitsvoorziening.


Bijvoorbeeld, als iemand weigert een slimme meter omdat ze bang zijn dat hun privacy zal worden aangetast, of dat criminelen kunnen krijgen van hun gegevens, kunnen ze ontvangen een brief met uitleg over de apparaten zal niet hun naam, bankgegevens of andere persoonlijke gegevens op te slaan.

Als een klant een callcentermedewerker vertelt dat hij zich zorgen maakt over slimme meters die branden of gasexplosies veroorzaken, kan hij ook veiligheidsinformatie ontvangen.

Money Mail begrijpt dat als een klant zegt niet langer gecontacteerd te willen worden over slimme meters, leveranciers slechts een paar maanden mogen wachten voordat ze weer met een spervuur van brieven, e-mails, oproepen en teksten beginnen om de persoon van gedachten te doen veranderen.

Echter, in een stap vooruit voor onze Stop The Smart Meter Bullying campagne, heeft de waakhond leveranciers wel verteld dat ze moeten voorkomen dat ze 'te repetitief en dwingend' zijn ten opzichte van klanten.

Het zal betekenen dat rekening wordt gehouden met het aantal keren dat de klant is gecontacteerd en of tactieken die persoon hebben boos gemaakt. De brief dringt er bij bedrijven op aan om op basis van de ontvangen feedback en klachten de manier waarop ze contact opnemen met klanten 'aan te passen'.

In april stuurde Money Mail een dossier met tientallen klachten naar Ofgem van lezers die zich gepest en geïntimideerd voelden om een van de nieuwe apparaten te accepteren.

Een woordvoerder van de waakhond zei dat ons dossier in aanmerking was genomen toen het naar leveranciers schreef, gisteren online gepubliceerd. 

Een van de ergste overtreders in ons dossier, E.ON, heeft al de opdracht gekregen om brieven te wijzigen die niet duidelijk maakten dat de meters optioneel waren. De brieven van E.ON bevatten nu de woorden: Als u op dit moment geen slimme meter wilt, bel ons dan en laat het ons weten.

Slimme meters laten precies zien hoeveel energie u minuut per
minuut in kilo's en omheining verbruikt en sturen deze
gegevens automatisch naar uw leverancier
Uit het meest recente bewijs dat naar onze kantoren is gestuurd, blijkt dat sommige bedrijven nog steeds beweren dat upgraden naar een slimme meter een 'wettelijke vereiste' is, terwijl dat niet zo is.

Leveranciers zijn wettelijk verplicht om te proberen om in 2020 in alle huizen slimme meters te installeren, maar de overheid heeft bepaald dat huiseigenaren het recht hebben om te weigeren.

Een woordvoerder van Ofgem weigerde te zeggen of het deze praktijk zou aanpakken.

Wel heeft de toezichthouder leveranciers gewaarschuwd dat ze moeten stoppen met het maken van afspraken voor kwetsbare mensen zonder hun toestemming. Waarschijnlijk zullen dit ook ouderen en zwaar gehandicapten zijn, die nu de ergste druk tactiek bespaard moeten blijven.

De volgende golf van smart meter letters en e-mails zou zich meer kunnen richten op hoe de apparaten u kunnen helpen te besparen op uw facturen, gaf Ofgem aan.

Vorige week, onthulde de Post van het Geld hoe Maureen Fenton rond £30 per maand door haar gewoontes te veranderen na het krijgen van een slimme meter geïnstalleerd en regelmatig haar verbruik op het vertoningsscherm te controleren had bespaard.

In een positievere ontwikkeling heeft de waakhond bedrijven opdracht gegeven om iedere klant met een slimme meter vanaf oktober van energieleverancier te laten veranderen.

Tot nu toe hebben 400.000 huiseigenaren die zijn overgestapt op een nieuw bedrijf om kosten te besparen, ontdekt dat de slimme functies - het display dat hun gebruik toont en de technologie die meterstanden rechtstreeks naar hun leverancier stuurt - zijn uitgeschakeld.

De reden hiervoor is dat de tot nu toe uitgegeven apparaten (de zogenaamde SmetsI modellen) alleen werken met de leverancier die ze geïnstalleerd heeft.

De fout in de technologie is een van de belangrijkste redenen waarom sommige klanten de apparaten hebben afgewezen.

De komende vijf maanden zal een computerupgrade plaatsvinden, zodat iedereen die overstapt zijn slimme functies kan behouden. Vanaf oktober ontvangen alle huiseigenaren die een nieuwe slimme meter krijgen een SmetsII-model dat tussen leveranciers kan worden gewisseld.

De waakhond waarschuwt energiebedrijven dat ze boetes zullen oplopen als ze met hun duw om slimme meters uit te rollen de grens overschrijden.

De brief, ondertekend door Jacqui Russell, Ofgem's hoofd slimme meters en marktoperaties, luidt: "Wij monitoren en engageren ons met leveranciers waar wij risico's zien [van het versturen van misleidende informatie naar klanten]. Indien leveranciers deze risico's blijven negeren, zullen we overwegen actie te ondernemen.'.

Een bron bij een "Big Six"-leverancier verklaarde: "In de brief worden een aantal problemen uiteengezet en wordt de leveranciers in feite verzocht deze zelf op te lossen.

We moeten creatiever zijn, maar [om te voorkomen dat we de lat te hoog leggen] bedrijven moeten weten wat het minimum is dat ze tegen 2020 moeten doen, en dit is nog steeds niet duidelijk.

Een woordvoerder van Energy UK zei: "Energiebedrijven werken hard zodat zoveel mogelijk mensen de voordelen van slimme meters ervaren en ervoor zorgen dat de uitrol veilig, efficiënt en kosteneffectief wordt uitgevoerd. '

Bron: dailymail.co.uk

lees meer: http://www.thisismoney.co.uk/money/bills/article-5733247/Said-no-smart-meter-Prepare-deluge-junk-mail.html#ixzz5FfnZTelJ 

Follow us: @MailOnline on Twitter | DailyMail on Facebook

Geen opmerkingen :

Een reactie posten