maandag 23 mei 2016

Homoseksualiteit en/of Biseksualiteit of Transgeniaal?

Het is niet altijd gemakkelijk als je homo, bi, lesbisch of iets anders bent dan de heteronorm waar de meesten van ons mee opgegroeid zijn. Als eerste kan er een gevoel zijn van ‘er niet bij horen’ dat niets te maken heeft met jou als persoon. Dan kan het ook nog eens zo zijn dat je omgeving dit gevoel van ‘er niet bij horen’ herkent en dit vervolgens bevestigt. Een tweede mogelijke struggle is het opnieuw moeten ontdekken van jouw persoonlijkheid, je normen en waarden en hoe jij je leven nu vorm wilt gaan geven. Het is namelijk niet meer vanzelf sprekend dat je uiteindelijk met een man/vrouw thuis komt waar je uiteindelijk kinderen mee krijgt en een eigen huis koopt. Dat geeft heel veel vrijheid om te ontdekken wie jij bent (en wilt zijn) zonder dat je opvoeding daarbij een rol speelt, maar kan ook beangstigend groot zijn. Een derde uitdaging is het stereotype of stigma wat toebedeeld wordt aan een andere seksuele geaardheid/identiteit. Dat kan het lastig maken om te voelen dat jij gewoon jij bent en dat jouw emotionele/seksuele partnerkeuze slechts een gedeelte is van het geheel.
Het openen voor jezelf en het accepteren en met trots kunnen uitdragen van wie jij bent is een hele uitdaging die in vele gevallen zorgt voor een emotionele en heftige reis. Ik had op mijn reis heel graag iemand gehad met wie ik het over dit alles kon hebben, om te kunnen voelen dat het oke is. Dat ik gewoon oke was, maar anders dan de mensen in mijn directe omgeving. Dat er iemand was aan wie ik een voorbeeld kon nemen of waardoor ik mij in ieder geval kon laten inspireren om op een positieve manier naar mezelf te kijken. Op het gebied van (homo/bi)seksualiteit is dat sowieso moeilijk bespreekbaar, maar al helemaal als je het er met iemand over hebt die het niet ervaart of heeft ervaren.
Gun jij het jouw zoon of dochter, jouw vriend of vriendin, jouw kennis, naaste familielid of misschien wel jezelf om werkelijk gelukkig te zijn met jezelf/zichzelf? Deel dit bericht dan en/of maak een afspraak in mijn praktijk. Gewoon om jezelf te kunnen herkennen en erachter te komen dat alles wat jij voelt helemaal niet zo gek is. Maar vooral om jouw reis door het leven 100 keer gemakkelijk te maken, zodat jij je bezig kan gaan houden met de dingen die er ècht toe doen!
 © Shyam kan je vinden op www.jarifontijn.com.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten